15 49.0138 8.38624 1 1 7000 1 https://szamotulska.pl 300 true 0
theme-sticky-logo-alt

Znikną szerokie pobocza szosy „atomówki”

Droga Piotrowo – Klempicz będzie odnowiona i… węższa

 

W środę 7 czerwca Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Poznaniu ogłosił przetarg na wzmocnienie nawierzchni drogi nr 182 Piotrowo – Klempicz na odcinku o długości 2,4 km. Efekty modernizacji nie spodobają się wszystkim.

 

Dwa 2,5-kilometrowe poszerzone odcinki drogi nr 182 Piotrowo – Klempicz i Piotrowo – Nowy Kraków powstały w drugiej połowie lat 80. XX wieku z myślą o planowanej budowie elektrowni atomowej w Klempiczu. Jak na standardy dróg wojewódzkich były unikatami, przypominającymi ówczesne drogi krajowe. Z pasami awaryjnymi miały aż 11 metrów szerokości. Z prywatnych opowieści wiemy, że zwłaszcza na odcinku Piotrowo – Nowy Kraków wielu kierowców urządzało próby prędkościowe swoich pojazdów.

Stan jezdni szybko się pogarszał. W 2008 r. droga Piotrowo – Nowy Kraków (i dalej do Wronek) doczekała się nowej nakładki bitumicznej. Jednocześnie zlikwidowano 2-metrowe pobocza asfaltowe z pasami awaryjnymi. W ten sposób jedna z poszerzonych tras „atomówek” stała się historią. Wkrótce podobny los czeka drugą, Piotrowo – Klempicz.

Z czasów modernizacji w latach 80. nie dotrwała dokumentacja techniczna. Wyniki próbnych odwiertów podłoża pod jezdnią (podsumowane wiosną 2023 r. przez poznańską pracownię „Badania Gruntów i Nawierzchni” Jarosława Bartosiewicza) przyniosły same złe wieści. Potwierdziło się, że u schyłku Polski Ludowej drogę poszerzono prowizorycznie i po taniości. Tylko na połowie szerokości 11-metrowej jezdni mamy w miarę solidną podbudowę z kamienia polnego, całkiem możliwe, że pamiętającą czasy sprzed II wojny światowej. Natomiast pod zewnętrznymi częściami pasów ruchu i pod pasami awaryjnymi znajduje się wątła podbudowa z luźnego, dziś już zlasowanego kruszywa wymieszanego z gliną. To wyjaśnia chroniczną skłonność do tworzenia się kolein i dziur.

Szerokość pasów ruchu dla samochodów nie ulegnie zmianie, ale znikną asfaltowe pobocza. W dokumentacji zaplanowano ułożenie asfaltowej jezdni o szerokości 7 metrów na całkiem nowej podbudowie. Jej oś środkowa będzie przesunięta o niespełna 2 metry na zachód od obecnej osi. To trochę tak, jakbyśmy dziś jeździli w kierunku Klempicza lewym pasem szosy, a z powrotem pasem awaryjnym. Po wschodniej stronie trasy pojawi się ścieżka rowerowa o szerokości 2,5 metra z nawierzchnią bitumiczną, oddzielona od jezdni dla samochodów 1-metrowym pasem z kruszywa.

Otwarcie ofert nastąpi 22 czerwca. WZDW wybierze wykonawcę, obliczając decydujące punkty według ceny (60% wagi), okresu udzielonej rękojmi (20%) i doświadczenia kierownika budowy (20%). Po podpisaniu umowy wykonawca dostanie 110 dni na zakończenie robót budowlanych. Można kalkulować, że odcinek powinien być gotowy do przełomu października i listopada 2023 r.

RB

 

Foto:

WZDW zamierza zlecić przebudowę odcinka drogi nr 182 Piotrowo – Klempicz na pograniczu powiatu szamotulskiego i czarnkowsko-trzcianeckiego. Widok przez obiektyw o dłuższej ogniskowej ujawnia skalę jego pofałdowania i skoleinowania

Poprzedni
Następny