„To jeden z takich projektów, które zmieniają rzeczywistość”
Już w sierpniu ma ruszyć zapowiadana od kilku lat rewitalizacja Rynku w Szamotułach. Z tego powodu pojawią się zmiany w organizacji ruchu pojazdów. Zakorkowane obecnie miasto, będzie prawdopodobnie jeszcze bardziej zakorkowane.
Otwarcie ofert w przetargu na remont starówki nastąpiło 25 sierpnia 2020 roku. Gmina Szamotuły podpisała umowę na realizację zadania 1 października 2020 roku. Wykonanie prac zlecono firmie „Ciepłownik Ekoinwestycje Sp. z o.o. Sp.k.” z Plewisk. Przedsięwzięcie o wartości 8 997 450 zł jest realizowane systemem „zaprojektuj-wybuduj”.
Problem z miejscami parkingowymi
Odnowa Rynku obejmowała będzie między innymi budowę jego nawierzchni z płyt i kostek granitowych, budowę jezdni, przebudowę instalacji sanitarnej, kanalizacyjnej, wodociągowej, energetycznej, budowę oświetlenia, monitoringu, drogi rowerowej, chodników i parkingów. Na Rynku pojawią się elementy małej architektury i strefy z roślinnością. Projekt zgodnie z założeniami przetargowymi, opracowała firma „Ciepłownik Ekoinwestycje Sp. z o.o. Sp. k.”
W wyniku spotkań z projektantami oraz uzgodnień ze Stowarzyszeniem Szamotulski Rynek i Wielkopolskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków, w stosunku do pierwotnej koncepcji wprowadzono pewne modyfikacje.
Jedną z nich jest odmienny, skośny sposób parkowania pojazdów. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, szerokość miejsca parkingowego wynosi minimum 2,5 m (dotychczas było to 2,3 m). Ta regulacja spowodowała zmniejszenie ilości miejsc parkingowych. W celu ich zwiększenia do 84, zrezygnowano z zatoki autobusowej i przeniesiono znajdujący się tam przystanek w pobliżu budynku nr 5.
Koniec toalety na Rynku!
Zrezygnowano z obecnie funkcjonującej toalety publicznej. Nowa, autonomiczna toaleta ma działać na ul. Kapłańskiej, nieopodal parku Jana III Sobieskiego. Postój taksówek zostanie przeniesiony sprzed pomnika upamiętniającego rozstrzelanych przez Niemców podczas II wojny światowej otorowian, na początek ul. Ratuszowej. W celu zwiększenia bezpieczeństwa, ścieżka rowerowa została zaplanowana za miejscami postojowymi.
Na pierzei wschodniej dodatkowo urządzone zostaną równoległe miejsca postojowe oraz trzy obszary postojowe dla niepełnosprawnych. Zostaną one usytuowane za terenem przeznaczonym na scenę koncertową.
Posadzkę głównego placu ozdobi widok Starych Szamotuł. Uzupełniono ścieżkę rowerową pomiędzy ulicami Ratuszową a Dworcową. Zmieniono lokalizację stacji rowerów miejskich. Wydzielono dodatkową przestrzeń na ogródki gastronomiczne w pobliżu budynków nr 14 i 15. Uwzględniono dojazd do posesji w ulicach Średniej i Rynkowej.
W centrum miasta mają zostać posadzone rodzime gatunki drzew, które zastąpią katalpy (gatunek drzewa o szerokiej koronie) przewidziane w poprzedniej koncepcji. Wojewódzki Konserwator Zabytków zaproponował by Rynek ozdobiły głogi, wiązy, klony lub akacje. W ostatecznej wersji wybrano szpalery klonów i akacji typu robinie szlachetne.
Najpierw obwodnica, potem rewitalizacja
Prace przy renowacji szamotulskiej starówki maja potrwać do 31 października 2022 roku. „To jeden z takich projektów, które zmieniają rzeczywistość” – podkreśla szamotulski magistrat.
Tymczasem wielu mieszkańców uważa, że rewitalizacja Rynku powinna być poprzedzona rozwiązaniem problemów komunikacyjnych miasta.
– Nie można brać się za przebudowę serca miasta w przypadku, gdy to serce nie ma zagwarantowanego stendu, który odciąży Rynek dziś i w przyszłości! – stwierdza były radny Bogusław Jądrzyk. I proponuje: – Proponuję, aby wykorzystać tzw. promenadę na ogrodami działkowymi, wzdłuż torów kolejowych, między Wojska Polskiego a 1 Maja. Jest to inwestycja, od której powinno się zacząć, gdyby miasto miało gospodarza. Każda rewitalizacja Rynku bez zapewnienia alternatywnej trasy będzie błędem na długie lata. Wróciłbym też do idei tzw. drogi średnicowej opartej na linii rzeki Samy. Jednak dzisiaj, wybudował bym tam drogę rowerowo-pieszą, która w bezpieczny sposób łączyłaby centra handlowe i kilka szkół. Ulicę Boczną można z powodzeniem wykorzystać do stworzenia z niej łącznika dla kierunku z Obrzycka do Ostroroga i Pniew. W ten prosty sposób Szamotuły zyskałyby częściową, wewnętrzną obwodnicę. Wtedy dopiero można przystąpić do rewitalizacji Rynku, bo to on powinien stanowić o wartości całego miasta. Dziwię się, że służby gminy i powiatu, nie szukają prostych rozwiązań.
O potrzebie rewitalizacji centrum miasta dyskutowano od wielu lat. Konkretne działania władze gminne podjęły przed trzema laty. W kwietniu 2018 roku gmina Szamotuły złożyła wniosek o dofinansowanie w ramach WRPO, projektu pod nazwą „Rewitalizacja centrum miasta wraz z przyległym otoczeniem do pełnienia nowych funkcji społecznych, gospodarczych, kulturalnych i rekreacyjnych poprzez modernizację Rynku i parku Jana III Sobieskiego w Szamotułach”. W pierwszym podejściu nie udało się pozyskać wsparcia finansowego z powodu braku pieniędzy.
W maju 2019 roku Zarząd Województwa Wielkopolskiego podjął decyzję o zwiększeniu puli dla samorządów na tego typu projekty. Szamotułom przypadło dofinansowanie w wysokości 56 procent wartości zadania, czyli około 8,2 mln zł.
W końcu sierpnia 2019 roku burmistrz Szamotuł Włodzimierz Kaczmarek i marszałek województwa wielkopolskiego Marek Woźniak podpisali umowę na dofinansowanie inwestycji polegającej na rewitalizacji centrum stolicy powiatu. Marszałek Woźniak nie wykluczał możliwości zwiększenia wsparcia nawet do 85 procent kosztów zadania, warunkiem było pojawienie się dodatkowych środków. Udało się. Ostatecznie więc za rewitalizację Rynku gmina Szamotuły zapłaci niecałe 2,2 miliony zł. Pozostałe 85 procent wartości przedsięwzięcia to dofinansowanie projektu z Unii Europejskiej.
ika