
Perły znakologii w powiecie szamotulskim (1)
Zaczynamy audyt oznakowania na drogach naszego powiatu. I na naszej liście mamy już pierwsze „perły znakologii stosowanej”, w tym te zgłoszone przez czytelników. Zanosi się na długi serial. Gwiazdą pierwszego odcinka została organizacja ruchu zwężki koło garaży na osiedlu Staszica we Wronkach. Mała, ale soczysta!
Spod bloków na Staszica do alei Niepodległości można dziś legalnie przejechać samochodem, mijając osiedlowe garaże. Trzeba w tym celu pokonać przesmyk między chodnikiem a garażami. Ma on długość niecałych 13 metrów i szerokość jezdni około 3 metrów. Ta możliwość pojawiła się dopiero w efekcie modernizacji dojazdów do garaży w 2018 r., gdy spękany beton lub żużel zastąpiono kostką.
Dwa samochody nie mogą jednak wyminąć się na przesmyku, więc trzeba było ustalić kolejność, kto pojedzie pierwszy. Niestety projekt stałej organizacji ruchu w ramach przebudowy nie przewidywał oznakowania przesmyku, ani nawet „nie zauważył” już istniejących tam znaków. No i wszystko jak wyszło.
Na pojedynczym słupku zawisły później dwa znaki, zwrócone do siebie „plecami”, które miały uregulować kolejność przejazdu. Kłopot w tym, że są to dwie tablice D-5 „Pierwszeństwo na zwężonym odcinku drogi”, z których jedna jest odwrócona do góry nogami. Przyznałbym Nobla za spostrzegawczość dla kierowcy, który natychmiast zauważy, że czerwona strzałka na znaku D-5 jest zwrócona w niewłaściwą stronę. Zagadką pozostaje, dlaczego nie wisi tutaj znak zakazu B-31 „Pierwszeństwo dla nadjeżdżających z przeciwka”, który musi towarzyszyć znakowi D-5. Zapewne nie było go w magazynie, a specjalnie zamawiać się nie chciało.
I taka organizacja ruchu funkcjonuje sobie radośnie 100 metrów od komisariatu policji we Wronkach, dowodząc, że pod latarnią ciemniej. Jest trochę śmieszna i trochę straszna, bo to prawie tak, jakbyśmy ustawili przy przeciwnych krańcach wąskiej ulicy znaki „Droga jednokierunkowa”.
Na szczęście zagrożenie jest raczej niewielkie. Rzadko się zdarza, żeby na przesmyk chciały jednocześnie wjechać dwa auta z przeciwnych kierunków. Prędzej już zderzą się tutaj rowerzyści. Wroniecka praktyka pokazuje, że to możliwe. Przed laty doszło do wypadku drogowego koło technicznej kładki na moście kolejowym, gdy dwoje nieoświetlonych rowerzystów zderzyło się w ciemnościach. Jedna osoba wymagała dłuższego leczenia w szpitalu.
RB
Tylko najbardziej spostrzegawczy kierowcy zauważą, że znak informacyjny D-5 „Pierwszeństwo na zwężonym odcinku drogi” jest odwrócony o 180 stopni. Nawet oni pomyślą, że po prostu ktoś przykręcił go tak przez pomyłkę. Okazuje się, że będzie to kardynalny błąd w ocenie, gdyż…
…dziwnym trafem zastępuje on znak zakazu B-31. Po drugiej stronie tego samego słupka również mamy znak D-5, ale już zawieszony prawidłowo. Kto zatem ma pierwszeństwo na zwężeniu?
Na zdjęciu u góry: Możliwość przejazdu spod bloków do alei Niepodległości pojawiła się z chwilą ucywilizowania dojazdu i osiedlowego parkingu w 2018 r. Wcześniej wyglądało to tak. Notabene nawet wtedy oznakowanie miało osobliwy błąd. Znak D-4a „Droga bez przejazdu” nie był zgodny z rzeczywistością. Droga wiodąca w lewo pomiędzy garaże miała swoje połączenie z ulicą Polną