15 49.0138 8.38624 1 1 7000 1 https://szamotulska.pl 300 true 0
theme-sticky-logo-alt

Ruszy produkcja podwozi samochodów specjalnych GRALION

Wiceminister Grzegorz Piechowiak: – Region pilski to atrakcyjny teren dla nowoczesnego przemysłu

W Pile powstaje fabryka, w której montowane, a docelowo produkowane będą podwozia pojazdów ciężarowych GRALION z pełną homologacją w Polsce. To samochody z przeznaczeniem specjalnym, na które długo czekały polskie służby i jednostki wojskowe. O inwestycję właśnie w Pile zabiegał poseł tej ziemi, wiceminister rozwoju i technologii Grzegorz Piechowiak.

Inauguracja inwestycji oraz prezentacja pierwszych podwozi miała miejsce w miniony wtorek (6 czerwca) w Akademii Nauk Stosowanych im. Stanisława Staszica w Pile (ANS), w obecności wiceministra Grzegorza Piechowiaka, a także przedstawicieli służb mundurowych i samorządowców.

„Budowa zakładu wytwarzającego specjalistyczne podwozia ciężarowe to dobra wiadomość nie tylko dla regionu, ale też dla całej branży motoryzacyjnej w naszym kraju. Powstająca w Pile fabryka wypełni bowiem istotną lukę w polskim przemyśle związanym z produkcją aut ciężarowych” – napisał premier Mateusz Morawiecki w liście przesłanym z okazji inauguracji inwestycji.

Nowa inwestycja zostanie zrealizowana w ramach Polskiej Strefy Inwestycji w Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej (K-SSSE). – Ten projekt będzie wytyczał nową przyszłość rozwoju Piły. Jest dowodem na to, że region pilski to atrakcyjny teren dla nowoczesnego przemysłu. Oferuje nie tylko infrastrukturę, ale także wykształcone kadry, przy jednoczesnym wsparciu władz samorządowych. W fabryce docelowo zatrudnienie znajdzie około 200 osób, a z biegiem lat i rozwoju ta liczba będzie rosła. Zyskają również lokalni przedsiębiorcy, którzy wejdą we współpracę z inwestorem – podkreśla Grzegorz Piechowiak.

Pierwsze podwozia mają zjechać z linii montażowych już w sierpniu tego roku. W okresie 5 lat, inwestor planuje rozwinąć produkcję do 1600 szt. rocznie. W tym czasie również podwozie zostanie w całości spolonizowane i w 80 proc. będzie produkowane w Polsce. Ostatnimi tego rodzaju pojazdami produkowanymi w naszym kraju były samochody marki STAR.

Ta inwestycja to nowe możliwości rozwoju gospodarczego i perspektywy zatrudnienia. Jesteśmy dumni, że będziemy mogli być częścią tego projektu i wspierać rozwój Piły – podkreśla Krzysztof Kielec, prezes K-SSSE.

Historia zatoczyła koło, bowiem produkcja specjalnych podwozi ciężarowych w Pile to dobra tradycja regionu, która powraca na teren dawnej Wyższej Oficerskiej Szkoły Samochodowej w Pile (obecnie ANS). – Młodzież, którą kształcimy na kierunku „mechanika i budowa maszyn”, w przyszłości będzie miała szansę praktykować, zdobywać doświadczenie, a później pracować w fabryce w Pile. To ważny dzień dla naszej akademickiej społeczności – mówi rektor uczelni, dr hab. Donat Mierzejewski, prof. ANS.

W fabryce montowane, a później również samodzielnie produkowane będą dwa typy podwozi – GRALION 244 oraz GRALION 266. – Są to podwozia terenowe, wykorzystywane głównie do zabudowy samochodów z przeznaczeniem specjalnym, np. wozy strażackie czy karetki, ale także samochody na użytek służb celnych czy leśników. Ojczyzną aut jest włoska fabryka Tekne. Współpraca, którą nawiązaliśmy z włoskim przemysłem, pozwoli nam na polskim rynku być konkurencyjnym cenowo, a jednocześnie uniezależnić się od zagranicznych dostawców i narzucanego przez nich czasu oczekiwania na gotowe podwozia – oznajmia Wojciech Maślany, prezes Hilltech Truck.

Podwozia typu GRALION to nowość na polskim rynku pojazdów specjalnych. Ich głównym atutem jest zawieszenie, które poprzez zastosowanie technologii mostów portalowych, uzyskuje prześwit powyżej 40 cm, co w tej klasie pojazdów jest wyższe od tradycyjnych konfiguracji. Dzięki tak wysokiemu prześwitowi, podwozie GRALION zapewnia dużo lepsze możliwości pokonywania trudnych terenów. Dodatkowo pojazd występuje w wersji 4×4 lub 6×6, co gwarantuje pełną mobilność i niezawodność nawet na najbardziej wymagających miejscach.

Podwozia mogą być wykorzystywane zarówno jako podstawa do średnich wozów strażackich, które będą w stanie dotrzeć do nawet najtrudniejszych miejsc, ale również jako wojskowy pojazd bazowy w wersji podstawowej lub opancerzonej, karetki, pojazdy do ewakuacji, pojazdy serwisowe dla kolei czy w usługach komunalnych.

JM

– Ten projekt będzie wytyczał nową przyszłość rozwoju Piły – podkreśla poseł, wiceminister rozwoju i technologii Grzegorz Piechowiak

Na zdjęciu u góry: Podwozia typu GRALION, które będą produkowane w Pile, to nowość na polskim rynku pojazdów specjalnych. Na zdjęciu: Grzegorz Piechowiak wraz z Wojciechem Maślanym – inwestorem, prezesem spółki Hilltech Truck

Poprzedni
Następny