15 49.0138 8.38624 1 1 7000 1 https://szamotulska.pl 300 true 0
theme-sticky-logo-alt

Kiedy domkną całą obwodnicę Wronek?

Projekt budowlany ma być gotowy w końcu 2022 r.

 

W piątek 26 marca Wielkopolski Urząd Dróg Wojewódzkich ogłosił postępowanie na przygotowanie projektu budowlanego drugiego odcinka obwodnicy Wronek, między Starym Miastem a Nową Wsią.

Ten projekt zostanie oparty o koncepcję obwodnicy przygotowaną przez pracownię Uniplan Sp. z o.o. z Sp. k. Poznania, podobnie jak dokumentacja już budowanego, pierwszego odcinka o długości 5,2 km. To będzie jednak krótsza (3 km długości), dużo prostsza i tańsza w budowie część obwodnicy. Nie ma tu potrzeby wznoszenia wiaduktu ani mostu. Teren jest relatywnie łatwy, z niewielką liczbą drzew do wycinki (tylko przy drodze nr 182 w Starym Mieście).

Tak samo, jak na odcinku trasy Smolnica – Stróżki – Samołęż – Nowa Wieś, tak tutaj planuje się jezdnię o szerokości 7 metrów, z podbudową przystosowaną do obciążeń rzędu 115 kN na jedną oś, o kategorii ruchu KR5. To oznacza, że trasa powinna wytrzymać bez większych napraw 20 lat eksploatacji przy dobowym natężeniu ruchu 1-2 tysięcy 10-tonowych „osi obliczeniowych” na każdy z dwóch pasów. Można to umownie porównać do przejazdu 500-1000 zestawów drogowych (ciągnik siodłowy z naczepą), ważących po 40 ton każdy. Projektowana trasa będzie wyposażona w utwardzone pobocza po 2 metry na stronę. Zakłada się budowę równoległych dróg serwisowych o szerokości jezdni 5 metrów, umożliwiających maszynom rolniczym dostęp do pól, bez tamowania ruchu na obwodnicy.

Koncepcja stałej organizacji ruchu na tej części trasy przewiduje dopuszczalną prędkość 90 km/h, obniżoną do 60 km/h przy skrzyżowaniu z drogą gminną Stare Miasto – Nowa Wieś (ul. Staromiejska) i do 40 km/h przed dwoma rondami, które będą rozpoczynać i kończyć 3-kilometrowy odcinek.

Ku radości kierowców ciężarówek promień pięciowlotowego ronda w Nowej Wsi wyniesie 27,5 m. Budowa tego skrzyżowania ruszy wkrótce, jeszcze w ramach I etapu obwodnicy. Także w Starym Mieście mają nastąpić rewolucyjne i bardzo pozytywne dla bezpieczeństwa zmiany w sposobie połączenia dróg nr 182 Wronki – Sieraków i nr 143 Stare Miasto – Wartosław. Czterowlotowe rondo o promieniu 22,5 m (tyle, co rondo w Piotrowie) będzie zaprojektowane w oddaleniu od ogródków działkowych, w odległości około 130 metrów od obecnego, niezbyt bezpiecznego skrzyżowania. Za kilka lat, jadąc drogą nr 143 od strony Wartosławia, nie pojedziemy po łuku w lewo, jak obecnie, pokonując głęboką dolinę ze strugą, lecz w prawo, poruszając się po całkiem nowej jezdni prowadzącej do ronda. Stara jezdnia drogi nr 143 będzie ślepa dla pojazdów silnikowych, odcięta tuż mostkiem w dolinie, zapewniająca dojazd do posesji i pól. Jej wlot na drogę nr 182 zostanie przebudowany według współczesnych standardów, czyli do uzyskania kąta prostego. Starą szosę połączy z nową od strony Pierwoszewa tylko krótki chodnik o szerokości 1,5 metra. Warto, żeby projektant rozważył w tym miejscu szerszy ciąg z dopuszczeniem ruchu rowerów. Cykliści będą skracać sobie tędy drogę, nawet jeżeli pojawi się formalny zakaz. Bez zmian pozostanie wylot drogi gminnej Stare Miasto – Warszawa – Nowa Wieś.

Termin składania ofert mija 6 kwietnia 2021 r. Zwycięzca postępowania otrzyma 586 dni czasu na realizację zamówienia. To oznacza, że projekt budowlany na drugi odcinek wronieckiej obwodnicy powinien być gotowy w listopadzie-grudniu 2022 r. Wówczas WZDW będzie mogło ogłosić przetarg na budowę, pod warunkiem, że Sejmik Województwa Wielkopolskiego zabezpieczy pieniądze w budżecie roku 2023.

Dokumentacja zachowa ważność przez następne 3 lata i ten okres wyznacza termin rozpoczęcia budowy w gorszym scenariuszu (czyli schyłek 2025 r.). Bo najgorszy jest taki, że nastąpi krach finansów publicznych, a projekt trafi do szuflady z napisem „plany niewykorzystane”.

RB

 

fot. WZDW

 

Poprzedni
Następny