
Wizyta techniczna na stacji w Szamotułach
Przedstawiciele PKP Polskie Linie Kolejowe zaprosili w ubiegłym tygodniu media na zwiedzanie modernizowanych peronów przy dworcu w Szamotułach. Nazwali to zgrabnie „wizytą techniczną”. Wchodziliśmy na aktywny plac budowy, więc zostaliśmy obligatoryjnie wyposażeni w kaski i kamizelki.
Wizyta techniczna z przewodnikami pozwoliła nam zwiedzić peron nr 1. W ubiegłym tygodniu trwały finałowe prace wykończeniowe – montaż oświetlenia i małej architektury. Pasażerowie w Szamotułach korzystają już z gotowego peronu nr 2, ale czekają na oddanie do użytku peronu nr 1 położonego bliżej gmachu dworca i przejścia podziemnego, które je wszystkie połączy w bezpieczny sposób. Wygląda na to, że ich otwarcie nastąpi w ciągu kilka tygodni.
Oprowadzali nas Piotr Bruss (dyrektor projektu w poznańskim oddziale PKP Polskie Linie Kolejowe, nadzorujący całą przebudowę linii nr 351 Poznań – Szczecin Dąbie), Szymon Gorzejewski (kierownik kontraktu w PKP PLK odpowiedzialny za przebieg modernizacji odcinka linii nr 351 Rokietnica – Wronki) i Radosław Śledziński z zespołu prasowego PKP PLK.
Pasażerowie w Szamotułach korzystają już z gotowego peronu nr 2, ale czekają na oddanie do użytku peronu nr 1 położonego bliżej gmachu dworca i przejścia podziemnego, które je wszystkie połączy w bezpieczny sposób. Wygląda na to, że ich otwarcie nastąpi w ciągu kilka tygodni.
Dyrektor projektu Piotr Bruss powiedział: – Obecnie mamy jeszcze zamknięty tor nr 1-3. Trwają prace wykończeniowe w przejściu podziemnym i na peronie nr 1, związane z montażem oświetlenia i małej architektury. Dziś odbywają się odbiory techniczne wind prowadzących na perony nr 1 i 2 oraz przy wyjściu z przejścia podziemnego w kierunku dworca. Odbiory techniczne na stacji Szamotuły wykonawca planuje zgłosić do 20 września. Odbiór eksploatacyjny toru nr 1-3 wraz z peronem nr 1 i przejściem podziemnym planujemy na połowę października. Jest to ostatnia faza przebudowy związana z ruchem podróżnych na stacji Szamotuły. W części towarowej stacji trwa jeszcze budowa dwóch torów o długości 750 metrów z terminem do 16 listopada. Tory poprawią funkcjonalność i dostępność bocznic stacji, zwłaszcza dla kilku regularnych użytkowników.
Od drugiej połowy listopada roboty wykończeniowe przeniosą się na tor nr 2 w Szamotułach. Niestety, będzie oznaczać to konieczność zamknięcia na około 3 tygodnie przejazdu na ul. Wojska Polskiego. Znowu, ale już naprawdę ostatni raz.
Linia między Poznaniem Głównym a Szamotułami została zmodernizowana na długości 33 km. Na tym odcinku pociągi jeżdżą już po obu torach. Do finału zbliżają się prace przy odcinku Szamotuły – Pęckowo, gdzie oba tory mają zostać oddane do eksploatacji 30 października 2021 r. Nowe elementy infrastruktury na stacji Wronki będą ukończone w pierwszej połowie października.
Do końca listopada pociągi mają jeździć po obu torach także do Wronek. Będą jeździć sprawniej, ale jeszcze przez wiele miesięcy z niepełną prędkością. – Skrócenie czasu przejazdu jest związane z wieloma formalnymi rzeczami. Trzeba uzyskać zezwolenia na podwyższenie prędkości i zmienić rozkład jazdy – uprzedził Szymon Gorzejewski. – Uzyskanie świadectwa dopuszczenia (maksymalnej prędkości 160 km/h – przyp. RB), wystawionego przez Urząd Transportu Kolejowego, planujemy na drugi-trzeci kwartał 2022 r. – dodał Bruss.
Kiedy skończą się uciążliwości związane z zamknięciem przejazdów? Listopadowy finał modernizacji linii między Szamotułami a Wronkami będzie równoznaczny z otwarciem przejazdów drogowych i odcinka szosy Koźmin – Ordzin.
Czy kolejarze planują modernizację budynku dworca w Szamotułach? – To już jest inna spółka – rozłożył ręce Radosław Śledziński. No tak, zapomniałem: PKP S.A. Oddział Gospodarowania Nieruchomościami.
RB