Od września łatwiej wybudować niewymiarowe chodniki
Mocno osłabł koronny argument Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Poznaniu wykluczający budowę chodnika wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 186 w Wierzchocinie. Na prośby mieszkańców WZDW odpisywało, że nie może budować chodnika niespełniającego wymagań z rozporządzeń.
Brak chodnika w Wierzchocinie doskwiera najbardziej po opadach deszczu lub podczas odwilży, gdy pobocze jest miękkie i błotniste. Skłania to przechodniów do chodzenia jezdnią. Jest to tym bardziej niebezpieczne, że droga wojewódzka w Wierzchocinie ma dość zawiły przebieg i często spotyka się na niej ciężarówki. Nie dość przykrości, kilkanaście procent kierowców jeździ tędy znacznie szybciej niż dozwolone 50 km/h, zasługując na mandaty powyżej 500 zł.
21 września 2022 r. weszło w życie Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych. Nie zmieniło zasadniczego wymogu budowania chodników o minimalnej szerokości 2 metrów, co na pewnym odcinku w Wierzchocinie rzeczywiście nie jest możliwe.
Rozporządzenie literalnie wprowadziło jednak pojęcie tzw. trudnych warunków. Jeśli nie da się zaprojektować chodnika o wymaganej szerokości, to można łatwiej zaplanować odcinek węższy, powołując się na to pojęcie. Do tej pory wymagało to uzyskania zgody na odstępstwo, w co angażowano Starostwo Powiatowe, Urząd Wojewódzki, a nawet Ministerstwo Infrastruktury. Było to uciążliwe i zabierało kilka miesięcy. Teraz ścieżka proceduralna jest ułatwiona.
RB
RChod04
Ten kadr z wideorejestratora pokazuje, jak bardzo potrzebny jest chodnik w Wierzchocinie. Nawet jeśli będzie węższy niż 2 metry na krótkim odcinku