15 49.0138 8.38624 1 1 7000 1 https://szamotulska.pl 300 true 0
theme-sticky-logo-alt

Odkryć nowe możliwości talenty

Liceum urszulanek z Pniew w czołówce rankingu szkół przyszłości

            Liceum Ogólnokształcące Sióstr Urszulanek SJK w Pniewach zajęło siódme miejsce wśród wyróżnionych prawie 400 szkół z całej Polski, w rankingu szkół „Zwolnieni z Teorii”. Ogłoszenie wyników miało miejsce 19 maja w Warszawie.

Już 20 procent uczniów szkół ponadpodstawowych korzysta ze wsparcia nauczycieli rozwijających ich kompetencje przyszłości, wynika z badań organizatorów rankingu szkół „Zwolnieni z Teorii. Ranking premiuje możliwość rozwijania kompetencji przyszłości i działanie społeczne. Z roku na rok wzrasta zaangażowanie szkół we wzmacnianie kompetencji przyszłości uczniów — wynika z danych Fundacji Zwolnieni z Teorii.

Rok szkolny 2021/22 obfitował w wiele wyzwań dla polskich szkół. Uczniowie i nauczyciele przez cały ten czas mierzyli się z trudnościami nauki zdalnej, a gdy tylko ogłoszono koniec lockdownu, rozpoczęła się wojna w Ukrainie. Pomimo wyzwań setki szkół w Polsce stale zmienia się i dostosowuje nauczanie do realiów XXI wieku. Takie działanie docenia ranking szkół Zwolnieni z Teorii, który powstaje na podstawie wyników uczniów biorących udział w olimpiadzie Zwolnieni z Teorii, gdzie młodzież organizuje prawdziwe projekty społeczne zmieniające ich społeczności na lepsze. Wsparcie uczniów w ich własnych małych startupach społecznych to dla nauczycieli nietrywialne wyzwanie, o czym  opowiada s. Agnieszka Derengowska, wicedyrektorka Liceum Ogólnokształcącego Sióstr Urszulanek SJK w Pniewach.

Tegoroczna edycja olimpiady, która przebiegała w trudnych okolicznościach, jest dla mnie i moich uczniów lekcją wytrwałości. Mam na myśli zmaganie się nie tylko z trudnościami natury zewnętrznej takimi jak pandemia, nauczanie zdalne czy wojna w Ukrainie, ale także wewnętrznej, takimi jak spadek motywacji, problemy z komunikacją w zespole, trudności w pozyskaniu partnerów. Jednak to wytrwałość członków poszczególnych zespołów, chęć pomocy innym, pokonywanie swoich lęków i ograniczeń, dała im siłę, aby doprowadzić projekty do końca, w tych trudnych i wymagających czasach. Realizowanie projektów w ramach olimpiady Zwolnieni z Teorii pomogło wielu uczniom uwierzyć w siebie, odkryć nowe możliwości działania czy talenty, nauczyło sprawnej komunikacji z innymi oraz współpracy i odpowiedzialności – mówi s. Agnieszka Derengowska.

Ranking szkół Zwolnieni z Teorii jako jedyny w Polsce klasyfikuje szkoły średnie nie po wynikach matur, lecz po ich zaangażowaniu w przedsięwzięcia kształtujące kompetencje przyszłości 4K (krytyczne myślenie, kreatywność, komunikacja i kooperacja). Są to umiejętności niezbędne na szybko zmieniającym się rynku pracy. – W naszym banku doceniamy w młodych kandydatach wchodzących na rynek pracy kreatywność, umiejętność pracy w zespole, ciągłego uczenia się i adaptowania do zmian, które towarzyszą nam przez całe życie, nie tylko zawodowe. Dlatego jesteśmy partnerem olimpiady społecznej Zwolnieni z Teorii, która daje uczestnikom  możliwość sprawdzenia tych kompetencji i zdobycia doświadczeń, które zaprocentują w przyszłej pracy zawodowej – mówi Brunon Bartkiewicz, prezes zarządu ING Banku Śląskiego.

Z województwa wielkopolskiego aż 32 szkoły znalazły się w rankingu. Najwyższe noty uzyskało Liceum Ogólnokształcące Sióstr Urszulanek SJK w Pniewach (7 miejsce), VIII Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (15 miejsce) i Technikum Ekonomiczno-Administracyjne nr 1 w Zespole Szkół Ekonomicznych w Poznaniu (27 miejsce). Ranking wyróżnia te placówki, w których zrealizowany został przynajmniej jeden projekt społeczny młodzieży, a w najlepszych z nich realizowanych jest nawet po kilkadziesiąt. Mijająca edycja olimpiady w tym roku szkolnym to aż 65 ukończonych projektów społecznych, które przeprowadziło 289 finalistów w regionie. Młodzież z Pniew, Poznania, Ostrowa Wielkopolskiego, Kępna, Nowego Tomyśla, Wronek, Damasławka, Leszna, Piły i Koła realizowała takie inicjatywy jak projekt „Fear OFF”, za pomocą którego wspierali rówieśników w walce ze stresem, lękami oraz brakiem poczucia własnej wartości, czy „ZdajTo!”, w ramach którego powstała aplikacja wspomagająca skuteczne przygotowanie do egzaminu ósmoklasisty.

Fundacja Zwolnieni z Teorii od ośmiu lat opracowuje ranking, aby uhonorować zasługi szkół, które zauważają wartość w pozyskiwaniu praktycznych umiejętności obok wiedzy z podręczników, dając młodzieży przestrzeń do działania społecznego. Ranking szkół Zwolnieni z Teorii obejmuje w tym roku aż 371 szkół z całej Polski. Dyrekcje najlepszych szkół otrzymały dyplomy w dniu 19 maja podczas uroczystej premiery wyników.

(sc)

 

 

Na zdjęciu: – Olimpiada pomogło wielu uczniom uwierzyć w siebiemówi s. Agnieszka Derengowska, wicedyrektor LO Sióstr Urszulanek

Poprzedni
Następny