15 49.0138 8.38624 1 1 7000 1 https://szamotulska.pl 300 true 0
theme-sticky-logo-alt

Dworcowa wreszcie będzie gładka

Nowe nakładki asfaltowe dla 664 metrów ulic 

We wtorek 25 lipca Urząd Miasta i Gminy Wronki ogłosił przetarg na remont fragmentów trzech miejskich ulic – Dworcowej, Mickiewicza i Polnej. Czekał z tym w blokach startowych na potwierdzenie 19 lipca dotacji zewnętrznej z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.

Trzy zestawy dokumentacji przygotowano w Studiu Projektowym Pe-Dro Piotra Mańczaka z Szamotuł. Każdy z trzech odcinków otrzyma nową nakładkę bitumiczną o grubości około 4 cm.

W ramach części pierwszej przetargu gładki asfalt ma się pojawić na 236 metrach ulicy Polnej – od Szkoły Podstawowej nr 3 do alei Niepodległości. Przy szkole znajdują się dziś dwa przejścia dla pieszych, dosłownie jedno po drugim, co jest niezgodne z rozporządzeniem o znakach drogowych. Węższa „zebra”, położona bliżej pruskich kamienic, będzie zlikwidowana. Dojście do niej po stronie boiska wielofunkcyjnego zostanie rozebrane. Oznakowanie przejścia przy szkole będzie uzupełnione o mrugające żółte światło typu „pawie oczko”. Niestety, nie skorzystano z okazji, żeby dodać oznakowanie poziome i wyznaczyć lewoskręt i prawoskręt na końcu jednokierunkowej ulicy Polnej. Mimo że ulica przestała być dwukierunkowa prawie dwie dekady temu, to bez takiej podpowiedzi część kierowców na jej końcu nadal skręca w lewo, zaczynając od prawego krawężnika. Ratusz uzyskał rządową dotację jedynie na odnowienie ulicy Polnej.

W drugiej części wreszcie doczekamy się remontu ulicy Dworcowej. Po każdej zimie wyskakiwało tu sporo dotkliwych dziur odsłaniających oryginalny bruk, zwłaszcza pobliżu skrzyżowania z al. Niepodległości. Po ulewach mnożą się kałuże rozchlapywane przez samochody na chodniki. Tutaj asfalt będzie ułożony na odcinku 351 metrów – od ulicy Poznańskiej do przejścia dla pieszych przy gmachu dworca kolejowego. W sąsiedztwie schodów przejścia podziemnego długo mieliśmy wyznaczoną tymczasową „zebrę”. Po modernizacji nawierzchni to przejście pojawi się ponownie, tym razem na stałe, wyposażone w lampę doświetlającą na wysięgniku i ostrzegawcza lampa mrugająca żółtym światłem.

W części trzeciej ratusz zamówi nowy asfalt na 77-metrowym fragmencie na ulicy Mickiewicza – od ul. Chrobrego do Niepodległości. Dziś dokucza na nim „tarka”, która systematycznie tworzyła się i pogłębiała przed sygnalizatorami świetlnymi, gdy w upalne dni na zmianę świateł czekały ciężkie zestawy drogowe (ciągniki siodłowe z naczepami), zmierzające z zakładów Amica i Samsung. Nie zaprojektowano prawoskrętu w kierunku mostu na Warcie, o którym wspominano od wielu lat, dla poprawy przepustowości skrzyżowania. Czy efektywność obwodnicy Wronek otwartej w lipcu 2022 r. sprawiła, że przestał być potrzebny?

Termin składania ofert upłynie 9 sierpnia. Komisja przetargowa wybierze wykonawcę według kryteriów cena (60% wagi) i okresu gwarancji (40%). Zwycięska firma dostanie 90 dni na realizację zamówienia, licząc od daty podpisania umowy. Przy pozytywnym rozstrzygnięciu postępowania ulice powinny być odnowione najpóźniej do drugiej połowy listopada 2023 r. W praktyce będą zapewne wcześniej.

RB

 

Na zdjęciu u góry:

Gmina Wronki zamierza ułożyć nowy dywanik na tym krótkim odcinku ul. Mickiewicza – od alei Niepodległości do ul. Chrobrego. Nie zaprojektowano oddzielonego prawoskrętu w stronę mostu

 

Na ul. Dworcowej, przy schodach do przejścia podziemnego do peronów, wytyczona będzie „zebra” z żółtą lampą ostrzegawczą i dedykowaną latarnią na wysięgniku

 

Przy Szkole Podstawowej nr 3 we Wronkach mamy dwa przejścia dla pieszych obok siebie. Po ułożeniu nowej nakładki zniknie przejście skośne i węższe. Trochę szkoda, bo jak widać jest używane. Na drugim planie pod znakiem ostrzegającym o progu zwalniającym widać leżące gałęzie – ofiary małej trąby powietrznej z 24 lipca

 

Niestety, projekt stałej organizacji ruchu nie przewiduje wyznaczenia lewo- i prawoskrętu na końcu ul. Polnej. W dalszym ciągu będziemy więc świadkami skrętów w lewo od prawego krawężnika. Cóż, po kilkudziesięciu sekundach powolnej jazdy wielu kierowców zapomina, że jedzie jezdnią jednokierunkową. Znaki poziome elegancko by im o tym przypomniały

Poprzedni
Następny