15 49.0138 8.38624 1 1 7000 1 https://szamotulska.pl 300 true 0
theme-sticky-logo-alt

„Jak coś dają, to trzeba brać”

Przystanek Wronki-Zamość ma być gotowy pod koniec roku

Firma Colas Rail Polska Sp. z o.o. rozpoczyna budowę przystanku kolejowego Wronki-Zamość przy ul. Nadbrzeżnej. Co ciekawe niektórzy mieszkańcy Zamościa powątpiewają w sensowność tej budowy.

Przypomnijmy chronologię wydarzeń. W lipcu 2022 r. poseł Marcin Porzucek przyjechał do Wronek z triumfalną informacją, że budowa przystanku Wronki-Zamość szczęśliwie „przeskoczyła” z listy rezerwowej na realizacyjną w rządowym programie budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025. W całej Wielkopolsce wybrano do realizacji 19 stacji i przystanków.

W styczniu 2023 r. spółka PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiła zapytanie ofertowe na realizację przystanku we Wronkach w systemie „Zaprojektuj i wybuduj”. W lutym wybrała ofertę spółki Colas Rail Polska Sp. z o.o., która zaproponowała cenę około 10,3 mln zł netto.

Tymczasem na spotkaniu przedwyborczym z kandydatem Rafałem Zimnym, 21 lutego 2024 r. w świetlicy osiedlowej na Zamościu, okazało się, że przystanek ma swoich przeciwników. Z sali padło stwierdzenie z pytaniem: – Przez kładkę idziemy do centrum miasta 10-20 minut. Czy w ogóle warto wydawać pieniądze na ten przystanek? – Przewodnicząca zarządu osiedla Violetta Kozłowska odpowiedziała: – PKP płaci i budowa już rusza. – Radny Ernest Frankowski dodał: – Ten przystanek to jest projekt rządowy. Nic do tego nie dokładamy jako gmina. Jak coś dają, to trzeba brać.

Rafał Zimny zdradził kilka szczegółów technicznych, gdyż zaznajomił się z częścią dokumentacji. Perony będą mieć długość około 200 metrów i szerokość 5 metrów. W projekcie są przewidziane wiaty, ławki, oświetlenie LED, gabloty z rozkładem jazdy i stojaki dla rowerów. Przystanek zostanie przystosowany do potrzeb osób z ograniczeniami ruchowymi, niewidomych lub niedowidzących. Nie jest to żadna łaska kolejarzy, lecz dotrzymanie obecnie obowiązujących przepisów. W odległości kilkunastu metrów od przystanku (po stronie Trynki) powstanie parking dla 20 samochodów. Warto więc, aby gmina przyspieszyła budowę twardej jezdni na drodze Trynka – Popowo. Z przystanku skorzystają głównie mieszkańcy Popowa i Chojna. Im dużo wygodniej byłoby dojeżdżać od strony Trynki, z pominięciem dwóch przejazdów kolejowych na Myśliwskiej i Nadbrzeżnej.

Przystanek stanie się również dodatkowym małym argumentem za ewentualną budową drugiej kładki dla pieszych i rowerzystów, równoległej do mostu kolejowego. W perspektywie kolejnych 5-10 lat może zacząć służyć pracownikom zakładów przemysłowych i usługowych, które pojawią się na dziś w dużej mierze wolnym terenie między Popowem a ulicą Nadbrzeżną. Gdy tylko gmina przygotuje przychylniejszy dla inwestorów plan zagospodarowania przestrzennego. Zielone światło do rozpoczęcia jego opracowania jednogłośnie dała Rada Miasta i Gminy na sesji w czwartek 29 lutego. Opracowanie potrwa tylko kilka miesięcy, bo sytuację wydatnie ułatwia fakt, że dla tego terenu obowiązuje plan zagospodarowania przyjęty w 2012 r.

Budowa przystanku ma się zakończyć w czwartym kwartale 2024 r. Możliwe, że pierwsze pociągi osobowe zatrzymają się przy nim na przełomie 2024 i 2025 r.

RB

 

FOTO:

Przystanek Wronki-Zamość będzie wybudowany koło przejazdu na ul. Nadbrzeżnej, od strony mostu kolejowego. Niestety budowa właśnie odcięła drogę dojazdową do budynków w pobliżu mostu kolejowego

Poprzedni
Następny