15 49.0138 8.38624 1 1 7000 1 https://szamotulska.pl 300 true 0
theme-sticky-logo-alt

Zapomnieli o Oporowie, Karolewie i Dobrojewie?

Trzecia edycja „Polskiego Ładu” w gminie Ostroróg

W sumie ponad 5,3 miliona złotych ma spłynąć na teren gminy Ostroróg w ramach z trzeciej edycji Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. Stanie się to za pośrednictwem Zarządu Dróg Powiatowych w Szamotułach oraz Urzędu Miasta i Gminy Ostroróg. Wybór części zadań do realizacji wzbudził serię negatywnych komentarzy.

Powiat szamotulski uzyska dofinansowanie w wysokości 3 426 190 zł na budowę ścieżki pieszo-rowerowej wzdłuż drogi powiatowej nr 1852P Ostroróg – Wielonek wraz z budową lub przebudową oświetlenia drogowego. O realizację tego zadania od wielu lat zabiegał gminny radny Jarosław Oszmałek z Wielonka.

Jeśli tylko Urząd Miasta i Gminy Ostroróg zdoła znaleźć wykonawcę, to otrzyma z „Polskiego Ładu” kwotę 1 938 106,94 zł na przebudowę pięciu dróg gminnych – ulicy Ogrodowej w Ostrorogu prowadzącej do hali sportowo-widowiskowej i bloku wielorodzinnego, dokończenie budowy ulic w Rudkach, modernizację drogi w Bininie wzdłuż torów w kierunku przedszkola, drogi w Bobulczynie w kierunku świetlicy wiejskiej i drogi w Wielonku przy starej szkole. Wkład własny gminy Ostroróg wyniesie tylko 2% wartości inwestycji, czyli 39 554 zł.

Na uroczystości przekazania czeków 19 lipca w Obrzycku poseł Marta Kubiak powiedziała: – To są inwestycje, które wskazali państwo (samorządowcy – przyp. red.) w porozumieniu z radnymi i, co najważniejsze, z mieszkańcami. Chodzi o to, żeby rządowe środki finansowe wpłynęły również do małych gmin na inwestycje najbardziej potrzebne mieszkańcom.

Okazało się, że komentujący internauci mają jednak inne zdanie, niepasujące do opinii pani poseł. Wytykają, że w trzeciej edycji „Polskiego Ładu”, mającej pomóc dawnym miejscowościom popegeerowskim dogonić w infrastrukturze sąsiadów, ratusz w Ostrorogu zapomniał o Oporowie, Karolewie i Dobrojewie. Wskazują, że najbardziej potrzebne są ścieżki rowerowe wzdłuż ruchliwej drogi nr 184 (Ostroróg – Dobrojewo, Ostroróg – Szczepankowo – Śmiłowo), chociaż akurat to życzenie powinno być skierowane do Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich. Dopytują się kiedy nastąpi remont zniszczonej drogi powiatowej nr 1899P Ostroróg – Pęckowo (z wyłączeniem fragmentu w Kluczewie odnowionego kilka lat temu, gdy była to jeszcze droga wojewódzka nr 117).

Dodam od siebie, że stan ulicy Dworcowej w Ostrorogu (w ciągu drogi powiatowej nr 1899P) woła o pomstę do nieba. Zdesperowani kierowcy ścinają zakręt koło dawnego dworca kolejowego, żeby ominąć nierówne, wielokrotnie łatane fragmenty jezdni. Również droga powiatowa nr 1853P Ostroróg – Lipnica strukturalnie chyli się ku upadkowi, a jest kluczowa dla komunikacji Ostroroga z Tarnowem Podgórnym i Poznaniem, gdzie wielu ostrorożan dojeżdża do pracy. Odnowienia nawierzchni dróg (gminnych i powiatowej) od lat oczekują w Zapuście. Utwardzenia gruntowych ulic domagają się mieszkańcy ul. Żniwnej i Kościelnej w Ostrorogu, miejskiej części Piaskowa i Oporowa. Zarośnięta ul. Wierzbowa w Ostrorogu z nawierzchnią z trylinki jest wycieczką w lata 70. XX wieku, co zgłaszano od dawna na zebraniach obwodu miejskiego nr 2. Drożyzna przyczyniła się do zarzucenia planów budowy pilnie potrzebnego żłobka (na tej samej działce ma powstać nowa remiza OSP). Ćwierć wieku czekamy na dokończenie trzeciego piętra w budynku szkoły. Niedługo skończą się „rządowe frukty” i ostrorożanie pozostaną z tymi nierozwiązanymi problemami sami sobie, na długie lata kryzysu.

Owszem, wszystkim nie da się dogodzić, jednak w ostatnich latach UMiG Ostroróg zabrał się za parę inwestycji, które do dziś prowokują zgryźliwe komentarze. Pieniądze (po części pochodzące z zewnętrznych dofinansowań) poszły na termomodernizację strażnicy w Szczepankowie już po tym, gdy tamtejsza jednostka ochotniczej straży zakończyła aktywną działalność. Dopłacono z kasy gminy do budowy asfaltowej jezdni o długości 160 metrów do dwóch posesji w Kluczewie, czego nie spotykamy często nawet w dużo bogatszych gminach. Wkrótce będzie układana nowa warstwa asfaltu na całkiem dobrej jezdni ulicy Jana Ostroroga, przy okazji naprawdę potrzebnej modernizacji chodników. Do tej listy właśnie dołącza nowy przetarg na budowę 120-metrowego odcinka ścieżki pieszo-rowerowej przy osiedlowej ul. Powstańców Wielkopolskich, jakże ruchliwej i niebezpiecznej (sarkazm), jakby nie wystarczył tam nowy chodnik.

RB

 

 

Obrazek z widorejestratora: szosa Ostroróg – Lipnica właśnie „dostała czarny pas”. Wskutek 30-stopniowych upałów stopił się i rozniósł na oponach lepik utrzymujący grys w prowizorycznie wypełnionych wyrwach. „Czarny pas” jest uzasadniony, bo droga ciosami karate od dawna psuje podwozia naszych samochodów, zwłaszcza przy poboczach. Niestety, zanosi się, że jeszcze długo będziemy się z nią męczyć

 

Powiat szamotulski uzyska z „Polskiego Ładu” dofinansowanie ponad 3,426 mln zł na budowę ścieżki pieszo-rowerowej wzdłuż drogi powiatowej nr 1852P Ostroróg – Wielonek. Będzie przydatna w weekendy i wczesnym rankiem, gdy ludzie idą lub jadą tędy do pracy

 

Na zdjęciu u góry:

Mocno wzrosła szansa na modernizację ulicy Ogrodowej w Ostrorogu, prowadzącej do szkoły i wielorodzinnego bloku. Na co dzień powoduje duży dyskomfort. Co groźniejsze, jest również realnym „wąskim gardłem” w razie konieczności prowadzenia akcji ratunkowej z udziałem większych pojazdów

Poprzedni
Następny