15 49.0138 8.38624 1 1 7000 1 https://szamotulska.pl 300 true 0
theme-sticky-logo-alt

Przyjaciel uczniów z Kaźmierza

Realizacja projektu „Laboratoria Przyszłości”

 

       Biały robocik z wystającymi czółkami – to nowy przyjaciel uczniów szkoły w Kaźmierzu. Będzie uczył w efektowny i zabawny sposób kodowania i programowania.

„Laboratoria Przyszłości” to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Wspólną misją jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań. Projekt  ma na celu wsparcie szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). W ostatnich kilkunastu miesiącach do szkół w całej Polsce trafił sprzęt o wartości ponad 1 miliard złotych. Szkoła Podstawowa w Kaźmierzu otrzymała 238.200 zł.

Jednym z urządzeń, które zakupiła szkoła jest Photon. To mały, biały robocik z wystającymi czółkami. Dzięki Photon-owi można w efektowny i zabawny sposób uczyć się kodowania i programowania. Od rysowania trasy „palcem” poprzez składanie bloczków do pisania programów. To właśnie z tymi robotami, w ostatnim czasie, odbyły się warsztaty dla uczniów klas 1-3 i ich nauczycieli, zorganizowane w bibliotece szkolnej przez nauczycielkę geografii Joannę Pawłowską. Na zajęciach wszyscy biorący udział mogli zapoznać się z możliwościami robota oraz potencjałem jego wykorzystania, nie tylko na informatyce. – Nauka przez zabawę jest najlepszą i najbardziej przyswajalną formą, a nowe technologie są dla każdego. Przygotowane warsztaty zabrały dzieci i nauczycieli w fascynującą podróż do świata programowania, gdzie przewodnikiem był właśnie robot Photon. Uczestnicy programowali robota za pomocą tabletów. Poprzez zadania stawiane robotowi określali jego ruch, wydawanie dźwięku i zmianę koloru czułek. Dzięki specjalnie zaprojektowanym elementom maty edukacyjnej, uczniowie operowali robotem w różnych orientacjach przestrzennych, między innymi w układzie współrzędnych znanym z szachów (np. pole A2, B4, D3), czy posługując się kierunkami prawo, lewo, do przodu, do tyłu – mówi Joanna Pawłowska ze Szkoły Podstawowej w Kaźmierzu.

Klasy pierwsze wraz z swoimi wychowawcami zagrały z Photon-em w memory, ucząc się pracy na macie do kodowania. Ćwicząc pamięć, umiejętność projektowania trasy oraz rozpoznawania podstawowych kierunków (prawo, lewo, do przodu, do tyłu) poznawały różne gatunki dinozaurów. Klasy drugie połączyły naukę kodowania z lekcją przyrody i matematyki. – Na zajęciach przyrodniczych poznały znaczenie słowa „trop” oraz wygląd różnych tropów zwierząt leśnych. Miały także za zadanie wytyczyć trasę robota odpowiednio po śladach wrony, dzika, jelenia i zająca tak aby trafić do ich „domów”. Na matematyce ćwiczyły dodawanie i odejmowanie w pamięci. Po wylosowaniu działania musieli zakodować trasę Photon-a, który miał za zadanie dojechać do prawidłowego wyniku – opowiada Joanna Pawłowska.

Z Photonem można było poćwiczyć także gramatykę. – Jako, że gramatyka często dla uczniów bywa mało ciekawa, klasy trzecie wykorzystały naszego przyjaciela do powtórki części mowy (czasownika, przymiotnika i rzeczownika). Losując wcześniej przygotowane wyrazy uczniowie musieli po pierwsze rozpoznać jaka to część mowy, po drugie odpowiedzieć sobie na pytanie na jakie pytania. Następnie zakodować trasę robota tak aby trafił do odpowiedniego pola z odpowiednią nazwą części mowy. Zorganizowane warsztaty okazały się wielkim sukcesem, a robot Photon szybko skradł serca dzieciom i nauczycielom – przyznaje organizatorka warsztatów Joanna Pawłowska.

(sc)

Zdjęcie: Nauka z Photonem poprzez zabawę jest doskonałą metodą zdobywania wiedzy

Fot. SP Kaźmierz

 

Poprzedni
Następny