15 49.0138 8.38624 1 1 7000 1 https://szamotulska.pl 300 true 0
theme-sticky-logo-alt

Przez Pniewy pociąg nie pojedzie

Decyzja o likwidacji linii Rokietnica-Międzychód została podjęta

            Prysły marzenia o linii kolejowej przez Pniewy. Pod koniec 2022 roku Polskie Koleje Państwowe S.A. wszczęły procedurę likwidacyjną dla linii kolejowej nr 363 na odcinku Rokietnica – Międzychód.

Ostatni pociąg osobowy przez Pniewy przejechał jeszcze w XX wieku, we wrześniu 1998 roku. Przez kilka następnych jeździły jeszcze pociągi towarowe. Od 2002 roku po torowisku nie przejechał żaden skład. Od 20 lat droga kolejowa zarasta, nikt o nią dba, część mieszkańców gmin leżących wzdłuż linii już dawno straciła nadzieję na jakiekolwiek zmiany w tym kierunku. Tym bardziej, że wątpliwości co do funkcjonowania ruchu kolejowego na trasie Rokietnica – Międzychód wyrażali sami samorządowcy.

Ponad dwa lata temu, w październiku 2020 roku pisaliśmy o stanowisku Rady Gminy Rokietnica w sprawie nieczynnej linii nr 363. Radni tejże gminy już wówczas wydawali się pogodzeni z losem, wnioskowali bowiem o jej likwidację i przeznaczenie terenów pod budowę ciągu pieszo-rowerowego. W podjętej wówczas uchwale Rady Gminy Rokietnica napisano: „W związku brakiem planów reaktywacji linii kolejowej 363 Rokietnica-Międzychód, w tym także w związku z brakiem zgłoszenia przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego tej linii do programu „Kolej Plus”, Rada Gminy Rokietnica, mając na uwadze silną degradację trasy linii, przedstawia następujące stanowisko: wnioskuje o podjęcie ostatecznych działań w kierunku likwidacji tej linii, demontaż torowiska wraz z niezbędną infrastrukturą i przekazanie pasa trasy kolejowej samorządom, przez teren których ta linia przebiega, w celu realizacji funkcji turystyczno-rekreacyjnych i budowę ciągu pieszo-rowerowego”. W uzasadnieniu do uchwały zapisano: „Linia kolejowa 363 relacji Rokietnica-Międzychód przebiegająca przez gminy: Międzychód, Kwilcz, Pniewy, Kaźmierz, Rokietnica, zaprzestała połączeń w 1999 r., a w roku 2011 została wykreślona z rejestru Polskich Linii Kolejowych. Pomimo wielu prób reaktywacji linii lub jej całkowitej rozbiórki do dnia dzisiejszego linia ta nosi statut „nieczynna”. W roku 2013 samorządy, przez teren których ta linia przebiega, podjęły próbę zlokalizowania w jej śladzie europejskiego korytarza rowerowego z charakterystycznymi elementami kolejowymi, jednak nie zapadła ostateczna decyzja o likwidacji i rozbiórce linii. Do dnia dzisiejszego linia uległa silnej degradacji – torowisko zarosło drzewami i krzewami, a w wielu miejscach dochodzi do podrzucania śmieci i tworzenia się dzikich wysypisk. (…) Przekazanie tych terenów na rzecz gminy, pozwoliłoby przede wszystkim na zagospodarowanie tego korytarza na cele komunikacji pieszo-rowerowej, a także rekreacyjnej. Pozwoliłoby także przeznaczać ten szlak do włączenia do nowo projektowanych odcinków ścieżek na terenie gminy lub wraz z sąsiednimi gminami w spójną sieć” – czytamy w uzasadnieniu do uchwały Rady Gminy Rokietnica.

Linia będzie zlikwidowana. – Otrzymaliśmy pismo od pana wojewody, który poinformował nas o wszczęciu procedury administracyjnej, mającej na celu przeprowadzenie fizycznej rozbiórki linii kolejowej nr 363 na odcinku Rokietnica – Międzychód – poinformował starosta międzychodzki Rafał Litke. Linia co prawda miała być już zlikwidowana w 2015 roku. Wycofanie się z tej decyzji dało cień nadziei na jej odbudowę. Pod koniec roku PKP S.A. zdecydowały jednak rozpocząć procedurę likwidacyjną linii. – Z uwagi na liczne kradzieże, akty dewastacji oraz stan techniczny torowiska na dawnej linii kolejowej 363, złożyliśmy wniosek do wojewody o rozbiórkę pozostałości infrastruktury kolejowej na tej linii – mówi Agnieszka Jurewicz, z biura prasowego PKP S.A. Przedstawicielka PKP S.A. dodaje jednak, że ewentualna rozbiórka torowiska linii kolejowej w postaci szyn, akcesoriów i podkładów nie oznacza sprzedaży działek, po których przebiega linia 363, a które są własnością PKP S.A. Zarządca linii uważa, że bardzo zły stan infrastruktury linii Rokietnica-Międzychód nie pozwala na realizację przewozów na szlaku bez wcześniejszej inwestycji.

(sc)

Zdjęcie: Stan linii kolejowej ulegał dewastacji przez ostatnie 20 lat

 

 

Poprzedni
Następny