Droga Nojewo-Podpniewki najdroższą realizowaną w tym roku inwestycją województwa
W budżecie województwa wielkopolskiego na rok 2024 zapisano 511 209 720 zł na zadania inwestycyjne na drogach wojewódzkich. Na obszarze powiatu szamotulskiego wymienia się dwa istotne: budowę obwodnicy Szamotuł i przebudowę 8 km drogi wojewódzkiej nr 116 Nojewo – Podpniewki. Na to drugie zadanie Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich właśnie ogłosił przetarg. Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 116 na odcinku Nojewo – Podpniewki w gminie Pniewy będzie najdroższą inwestycją drogową realizowaną w tym roku przez samorząd województwa wielkopolskiego. Według kosztorysu, inwestycja może kosztować w granicach 100 mln zł.
Do szybkiego ogłoszenia przetargów i wejścia drogowców na place budowy przygotowywanych jest dziesięć zadań zaplanowanych przez samorząd województwa wielkopolskiego do realizacji w latach 2024-2026.
– O ich wyborze zdecydował stopień zaawansowania dokumentacji (wykupy gruntów, zgody środowiskowe, pozwolenie na budowę itp.) oraz realna możliwość wykonania zadań w założonym terminie – podkreśla Paweł Katarzyński, dyrektor Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Poznaniu.
Po opublikowaniu planu zamówień publicznych WZDW na rok 2024 poznamy więcej szczegółów dotyczących inwestycji w powiecie szamotulskim. Na razie ani widu, ani słychu o drugim etapie budowy obwodnicy Wronek. Prostszy technicznie odcinek Nowa Wieś – Stare Miasto o długości 3 km miałby domknąć wroniecką obwodnicę i wreszcie pozwolić na wyprowadzenie ciężarówek z ul. Sierakowskiej i Poznańskiej.
Na szczęście były rozmowy
Tematy remontów i utrzymania dróg dominują w dyskusji podczas zebrań w sołectwach w gminie Pniewy, które rozpoczęły się 8 stycznia. Dotyczy to zarówno dróg gminnych, jak i powiatowych i wojewódzkich. Przebudowa drogi wojewódzkiej biegnącej od skrzyżowania w Podpniewkach do Nojewa będzie najdroższą inwestycją rozpoczętą w tym roku, a realizowaną w dwóch najbliższych latach.
W poprzednich latach, podczas spotkań z mieszkańcami gminy, zarówno burmistrz Jarosław Przewoźny, jak i jego zastępca Józef Ćwiertnia, wielokrotnie prosili mieszkańców o powstrzymywanie się przed sprzedażą lub podziałem nieruchomości przyległych do drogi, co powodowałoby opóźnianie procesu przygotowania dokumentacji. Dzięki temu projekt jest już gotowy, a z Urzędu Marszałka Województwa Wielkopolskiego popłynął jasny sygnał do uruchomienia inwestycji.
Dokumentacja gotowa, przetarg ogłoszony
Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej polegającej na rozbudowie drogi wojewódzkiej nr 116, realizowanej w ramach inwestycji pn. „Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 116 Nojewo-Podpniewki na odcinku od Nojewa do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 187” została wydana przez wojewodę wielkopolskiego 15 marca 2023 roku i nadano jej rygor natychmiastowej wykonalności.
Dokumentację rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 116 Nojewo – Podpniewki przygotowało poznańskie biuro SMP Projektanci Sp. z o.o. Odcinek objęty planowaną modernizacją liczy 8072 metry długości. Faktycznie jest to najbardziej zniszczony odcinek trasy między Wronkami i Pniewami. Może z wyjątkiem fragmentu drogi Bielejewo – Orliczko, który naprawiono prowizorycznie kilka lat temu po zniszczeniach nawierzchni i podbudowy spowodowanych działaniem mrozu.
Przetarg ogłoszono 18 stycznia. Otwarcie ofert od potencjalnych wykonawców nastąpi 26 lutego 2024 r. Kryteriami wyboru będą cena (60%), okres udzielonej rękojmi (20%) i doświadczenie kierownika budowy (20%).
Ma być bezpieczniej
Jaki będzie zakres modernizacji? Początek przebudowanego odcinka wyznaczono w Nojewie przy skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 1875P Nojewo – Zajączkowo (koło kościoła), a koniec na skrzyżowaniu z drogą nr 187 w Podpniewkach. Na tych 8 kilometrach jezdnia ma dziś szerokość 6 metrów, pobocza o szerokości 1,3-2 m, 11 przepustów o zagadkowej nośności i żadnych chodników. Po głębokiej modernizacji uzyska nośność 115 kN na oś, szerokość 7 metrów, pobocza 1,5-2 m i nowe przepusty.
Nieszczęsny zakręt w Nojewie, zacieśniający się zdradziecko dla pędzących od strony Pniew, będzie przebudowany i uzyska równomierny promień. Na wjeździe do Nojewa od strony Pniew pojawi się szykana wymuszająca na kierowcach zdjęcie nogi z gazu. Bez zmian pozostanie ograniczenie prędkości do 40 km/h na terenie całego obszaru zabudowanego w starej części Nojewa.
Po południowo-wschodniej stronie jezdni, od szykany do krzyżówki koło kościoła wybudowany ma być chodnik o szerokości 2 metrów. Dzięki niemu będzie można dojść wygodnie i bezpiecznie np. na cmentarz. Chodnik zaprojektowano także po wschodniej stronie drogi przy posesjach o numerach 58-70, za lasem. Przy tych posesjach będzie również wyznaczony nowy obszar zabudowany. Między skrzyżowaniem z drogą powiatową do Gnuszyna a zakrętem (ostatnim przed aleją do Pniew) pojawią się dwie zatoki autobusowe. Przy budynkach mieszkalnych w Nojewie droga otrzyma specjalną nawierzchnię bitumiczną o obniżonej hałaśliwości. Zaplanowano dwa takie odcinki – w starszej części wsi i za lasem.
Kierowcom ciągników siodłowych nie będzie wygodnie…
W lesie koło Podpniewek, przy szosie, będą zbudowane dwie zatoki autobusowe. Na skrzyżowaniu z drogą nr 187 powstanie 3-wlotowe rondo o średnicy zbliżonej do ronda w Smolnicy. Kierowcy ciągników siodłowych z naczepami, jadący z Szamotuł do Pniew, nie będą jednak witać go ciepło z powodu niewygodnej geometrii. Rondo zmusi ich do dwukrotnego głębokiego i szybkiego „złamania” zestawu, żeby pokonać je bez najeżdżania na zieloną wyspę pośrodku lub zawadzenia o barierki po zewnętrznej. Pierwszy skręt w prawo (przy wjeździe na rondo) będzie pod kątem ostrym.
W ramach przebudowy pojawią się także utwardzone kostką zjazdy do posesji i kanalizacja deszczowa na krótkich odcinkach, gdzie nie było miejsca dla budowy lub pogłębienia rowów. Oświetlenia doczekają się przejścia dla pieszych i rondo w Podpniewkach, przy którym pojawi się także ekran akustyczny. Do wycinki zakwalifikowano łącznie 1637 pni drzew (głównie jesionów wyniosłych) i 10526 m² krzewów kolidujących z budową – wycinkę drzew i krzewów rozpoczęto już w ubiegłym roku. Pięć roślin najrzadszych gatunkowo ma być przeszczepionych na podkładki, żeby swobodnie rosnąć w nowych miejscach.
Trzeba będzie sporo cierpliwości
Przebudowa drogi nr 116 będzie wymagać od kierowców sporo cierpliwości. Wybrana firma dostanie 730 dni na realizację i kolejne 50 dni na domknięcie ostatecznych odbiorów. To oznacza, że prace powinny się zakończyć najpóźniej u schyłku lata 2026 r.
Warto przypomnieć, że w 2017 r. WZDW ogłosiło przetarg na przebudowę drogi nr 116 – od feralnego skrzyżowania koło Wierzchocina do Nojewa, w systemie „Zaprojektuj i zbuduj”. W ramach zamówienia przewidywano przebudowę wierzchocińskiej krzyżówki na rondo. Niestety, złożone wówczas oferty znacznie przekroczyły zaplanowany budżet i postępowanie unieważniono.
Sławomir Chamczyk, RB
Zdjęcie:
Na swoją kolej do remontu czeka odcinek szosy Bobulczyn – Nojewo, który jest podzielony między drogi nr 184 i 116. Rażą na nim nierówne łaty, zimowe dziury i głębokie koleiny. Na zdjęciu: widok na drogę nr 184 między Bobulczynem a Bininem