Czas oczekiwania od kilku miesięcy do dwóch lat
Urząd Miasta i Gminy Wronki zamierza zamówić kolejnych sześć dokumentacji projektowo-kosztorysowych z branży drogowej. Właśnie trwa postępowanie, które ma znaleźć wykonawców. Proponowane terminy realizacji podpowiadają, kiedy najwcześniej możemy oczekiwać rozpoczęcia budów lub modernizacji. I to przy dobrych wiatrach…
Przetarg na dokumentacje został ogłoszony 23 lutego z datą otwarcia ofert 6 marca. W kolejności terminów najszybciej miałaby być wykonana dokumentacja przebudowy drogi wewnętrznej o długości 225 metrów w Popowie na działce nr 160/3. Jest to gruntowa droga między firmami Amek i Dynaxo prowadząca m.in. do popowskiego hostelu. Korzysta z niej w sumie dziesięć firm. Inicjatorzy utwardzenia wykorzystali wszystkie możliwe drogi, żeby przekonać gminnych radnych i władzę wykonawczą – pisali wnioski i petycje. Planuje się tam nawierzchnię z kostki betonowej i pobocza z kruszywa. Projektant dostanie 120 dni na przygotowanie dokumentów i pozwoleń. Potem będzie można ogłaszać przetarg na budowę.
Na liście zapotrzebowania jest także trzeci etap przebudowy drogi gminnej w zachodniej części Marianowa. Na odcinku 600 metrów ma być zaprojektowana nowa szersza nakładka asfaltowa, pobocza z kruszywa, zjazdy na posesje z kostki, nowe przepusty i odtworzone rowy. W tym przypadku termin wykonania dokumentacji ma wynieść 180 dni.
Ratusz planuje również kolejną serię zmian poprawiających bezpieczeństwo pieszych na ul. Mickiewicza we Wronkach. Projektantowi wskaże do modernizacji 11 przejść na fragmencie ulicy o długości około 1200 metrów. Przejścia mają być wyposażone w aktywne oznakowanie, doświetlone, dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, ewentualnie przeniesione w lepsze miejsca. Wykonawca dostanie 250 dni na przygotowanie dokumentacji.
Dwieście siedemdziesiąt dni powinno wystarczyć na zaprojektowanie asfaltowej nawierzchni drogi gminnej Stare Miasto – Marianowo o długości 1120 metrów, ze zjazdami na działki. Efektem ma być komfortowa jezdnia od zakrętu przy świetlicy w Starym Mieście do końcówki gminnego asfaltu w Marianowie, odnowionego w opisanym wyżej etapie III.
Kosztownym zadaniem ma być wybudowanie przy ulicy Mickiewicza dwukierunkowej ścieżki rowerowej – od Szkoły Podstawowej nr 1 do ostatniego zjazdu na osiedle Borek (tego najbliżej ul. Prasłowiańskiej – o długości około 1230 metrów. W ramach tego zamówienia projektant ma również stworzyć sterowany sygnalizacją przejazd dla rowerów przez skrzyżowanie z ul. Chrobrego, mostek nad rowem koło Amiki i dwa lewoskręty z ulicy Mickiewicza na aleję Niepodległości i na działkę nr 1729/2, czyli do głównej bramy zakładów Amica. Na przygotowanie dokumentacji ma wystarczyć 540 dni.
Sporo będzie kosztować także przebudowa 2960 metrów drogi gminnej w Biezdrowie-Osadach. Projektant ma przygotować dokumentację nowej nakładki bitumicznej, zjazdów do posesji z kostki betonowej, a po północnej stronie jezdni ścieżki pieszo-rowerowej o nawierzchni asfaltowej, co wymusi częściowe skanalizowanie istniejących rowów. Przy tym zamówieniu również otrzyma 540 dni na pracę projektową i skompletowanie dokumentów niezbędnych do ogłoszenia przetargu na budowę.
Kryteriami wyboru biur-wykonawców dokumentacji będą cena (60% wagi oceny) i doświadczenie koordynatora projektu (40%). Radziłbym jeszcze nie dzielić skóry na niedźwiedziu. W dobie boomu inwestycyjnego, spowodowanego szerokim strumieniem funduszy rządowych, to biura projektowe przebierają w samorządowych propozycjach. Często zdarza się, że przetargi trzeba unieważniać z powodu braku ofert.
RB
Zdjęcia:
(u góry) Jeśli wszystko dobrze pójdzie, czyli znajdzie się autor dokumentacji, a potem gmina wysupła pieniądze i skutecznie wybierze wykonawcę, to asfaltową drogą ze Starego Miasta do Marianowa (1120 metrów) pojedziemy jesienią 2024 r.
W tym miejscu ulicy Mickiewicza ma kończyć się ścieżka pieszo-rowerowa. Natomiast planowany początek znajduje się 1230 metrów stąd, przy Szkole Podstawowej nr 1. Przy okazji zwrócę uwagę, że oznakowanie poziome na nowym asfalcie powieliło błędy ze starej nawierzchni. Przy skrzyżowaniu z ulicą do osiedla Borek i przy przejściu dla pieszych koło „Chaty Polskiej” mamy beztroską i niezgodną z rozporządzeniem ostrzegawczą linię przerywaną zamiast podwójnej ciągłej. Obligatoryjnej – bezdyskusyjnej
Przedsiębiorcy mający siedziby przy tej drodze wewnętrznej skutecznie wydeptali ścieżki do wronieckiego ratusza i rady, zanosząc tam wnioski i petycje. Przy dobrych wiatrach być może uda się utwardzić ją jesienią 2023 r. Gdy jest sucho, droga wygląda niegroźnie. Gdy poleje deszcz lub są roztopy, lepiej nie sprawdzajcie…
Głęboką modernizację (pierwszą od 2008 r.) ma przejść droga gminna przez Biezdrowo-Osady o długości blisko 3 km. Planuje się budowę ścieżki pieszo-rowerowej i nową nawierzchnię jednak prace nie rozpoczną się przed rokiem 2025. No i najpierw musimy mieć pełną dokumentację, a z tym też nie jest dziś łatwo