
Podpisano umowy na rewitalizację i budowę linii kolejowych
Marek Woźniak, marszałek województwa wielkopolskiego i Wojciech Jankowiak, wicemarszałek, podpisali 27 stycznia z Arnoldem Breschem, członkiem zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. pięć umów dotyczących planów realizacji w Wielkopolsce projektów kolejowych w ramach programu Kolej Plus. Według założeń, kolej pasażerska ma połączyć m.in. Szamotuły z Międzychodem.
– Dziś podpisujemy umowy na przygotowanie dokumentacji, jesteśmy partnerem w finansowaniu tych przedsięwzięć w wysokości 15 procent wartości. Jesteśmy też w partnerstwie z samorządami, z którymi umówiliśmy się, że będziemy to wspólnie robić. To zaledwie 15 i aż 15 procent, jeśli weźmiemy pod uwagę, jak ogromne są to kwoty. Odpowiedź na pytanie, czy będzie nas stać na finansowanie inwestycji, dopiero przed nami. Dziś stać nas na to, żeby przygotować sfinansowanie dokumentacji, z których wynikną kosztorysy. Wtedy dopiero dowiemy się, jakich kwot dotyczących inwestycji będziemy mogli się spodziewać – mówił Marek Woźniak.
Marszałek zwrócił uwagę, że rewitalizacje istniejących niegdyś linii nie budzą kontrowersji, choć nie wszyscy są do nich pozytywnie nastawieni. – Są też miejsca, gdzie mieszkańcy nie chcą powrotu pociągów na tory, które kiedyś były czynne. Mam nadzieję, że wszystkie elementy inwestycyjne zabezpieczą tychże mieszkańców i ich obawy, chociażby przed hałasem – przyznał Woźniak.
Jak wskazywał marszałek, wytyczenie faktycznego przebiegu terenowego linii to zadanie inwestora, czyli spółki PKP PLK. Po jej stronie znajdują się wszelkie uzgodnienia z samorządami lokalnymi, jak i konsultacje z mieszkańcami, żeby ostateczny przebieg linii kolejowej nie budził sprzeciwu i nie naruszał praw mieszkających tam osób. – Nie chcielibyśmy, żeby tak się stało, więc liczę na to, że w normalnej procedurze uzgodnienia inwestycji, na etapie dokumentacji, inwestor to uczyni. My nie budujemy, a wspieramy finansowo zamiar zrealizowania tej inwestycji. Uważamy, że na obecnym etapie należy to robić, bo jest to niewątpliwie szansa dla rozwoju tego miejsca w Wielkopolsce. Oferta zeroemisyjna, transport zbiorowy to jest coś, co jest niezbędne i konieczne, jeśli chcemy być nowoczesnym, rozwiniętym regionem – stwierdził Marek Woźniak.
Wicemarszałek Wojciech Jankowiak z kolei przypomniał przebieg przygotowań poprzedzających podpisanie umów: – Za nami długie miesiące negocjacji i rozmów, ustaleń i uzgodnień, które doprowadziły do podpisania umów na realizację pięciu projektów. Konieczne było pozyskanie partnerów samorządowych, bo takie było założenie, iż jest to wspólne zainteresowanie samorządu województwa, jak również samorządów powiatów i gmin, przez które te linie kolejowe mają przebiegać. Nasze rozmowy doprowadziły do tego, że dziś mamy 43 partnerów tegoż przedsięwzięcia – powiatów, miast, miast i gmin oraz gmin.
Samorząd województwa wielkopolskiego w swoim budżecie zabezpieczył na realizację projektu kwotę 15% wartości przedsięwzięcia szacowanego na 2,2 mld zł, tj. ponad 330 mln złotych. W kosztach będą partycypować zainteresowane samorządy.
Arnold Bresch, członek zarządu PKP PLK, dyrektor ds. realizacji inwestycji, poinformował o szczegółach planowanych działań w Wielkopolsce w ramach programu Kolej Plus. – Podpisane dziś umowy umożliwią w ciągu miesiąca naszej spółce ogłoszenie przetargów dotyczących przygotowania dokumentów projektowych. Natomiast w jednym przypadku będzie to ogłoszenie przetargu na zaprojektowanie i przeprowadzenie prac – powiedział Arnold Bresch.
Dzięki rządowemu programowi mieszkańcy Turku, Międzychodu, Czarnkowa, Gostynia, Śremu zyskają dogodny dostęp do kolei. Dostępność kolejowa Międzychodu ma być możliwa dzięki niewykorzystywanej od 1995 roku linii Szamotuły – Międzychód (nr 368). Według założeń zostaną zapewnione przejazdy składami spalinowymi z prędkością 120 km/h. Trasa włączy się w zmodernizowaną już na wielkopolskim odcinku linię Poznań – Szczecin i stanie się elementem Poznańskiej Kolei Metropolitalnej (w roku 2028). Dojazd koleją z Międzychodu do Poznania szacowany jest na ok. 1 godz. 30 min. Według planów, podróżni zyskają odpowiednio przygotowane perony w Szamotułach (Szamotuły i Szamotuły Zachód), Szczepankowie, Ostrorogu, Dobrojewie, Nojewie, Chrzypsku Wielkim, Sierakowie, Kłosowicach i Międzychodzie (Międzychód Letnisko i Międzychód). Pozostawiona będzie rezerwa pod budowę 5 kolejnych przystanków (Binino, Kikowo, Ryżyn, Międzychód Bielsko i Międzychód Lipowiec).
W ramach programu Kolej Plus zakwalifikowano do realizacji 34 inwestycje zgłoszone przez samorządy 11 województw: 7 w śląskim, po 5 w lubelskim oraz wielkopolskim, po 4 w małopolskim i mazowieckim, 3 w dolnośląskim, 2 w łódzkim, po 1 w lubuskim, opolskim, podlaskim i świętokrzyskim. Projekty obejmują łącznie 34 wskazane przez wnioskodawców miasta powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie mają obecnie pasażerskich połączeń kolejowych lub połączenia wymagają usprawnienia. Dzięki realizacji Kolei Plus około 1,5 mln mieszkańców zyska lepszy dostęp do kolei pasażerskiej.
(mal)
Na zdjęciu u góry: Czy po popadającym w ruinę wiadukcie w Chrzypsku pojadą jeszcze pociągi?
Na razie na linii Szamotuły – Międzychód kursuje mała drezyna prowadzona wprawną ręką przez Tomasza Węsierskiego, właściciela stacji Nojewo, pasjonata kolejnictwa